Методична скарбничка

Анумо, українці!

Мовознавчий турнір

Учень. Босоніж стежка побіжить

Левадою в городи...

Як любо тут, як славно жить—

Серед цієї вроди.

Кохаю край наш дорогий,

Що зветься Україна.

Вітчизні хочу я своїй

Зрости достойним сином.

Звучить пісня ”Я—українець“ з репертуару М. Поплавського.

Ведучий. Кожен відомий українець розуміє, що ”не можна ходити по рідній землі. Не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою“ (Ю.Мушкетик).

Ведуча. Сьогодні ми зібрались великою шкільною родиною, аби ще раз припасти вустами до цілющого джерела рідного слова, зробити й свій внесок у скарбницю нашої духовності, довести не на словах. А конкретними справами, що українська мова—”запашна, співуча, гнучка, мелодійна, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів“(О.Гончар).

Ведучий. Запрошуємо на мовознавчий турнір ”Анумо, українці“.

Ведуча. Участь беруть дві команди—команда дівчат ”Україночка“ і команда хлопців ”Звитяжні козаки“.

Ведучий. Юні мовознавці випробовуватимуть свої сили в таких конкурсах:

1.Візитка. 7.Закодований вислів.

2.Бліц-турнір. 8.Декламатор.

3.Поєдинок капітанів. 9.Влучний вислів.

4.Криниця народної мудрості. 10.Лист у майбутнє.

5.Орфографічний словограй. 11.Юні актори.

6.Редактор. 12.Танцювальний конкурс.

Ведучий. Досягнення команд оцінюватиме наше шановане журі за 5-бальною системою.

Ведуча. Тож залишається побажати командам—ні пуху ні пера, глядачам—приємного й цікавого відпочинку, а суддям—об’єктивного, а можливо, й поблажливого ставлення до учасників турніру.

Ведучий. Порядок виступу на сцені команди визначають способом жеребкування.

Ведуча. У першому конкурсі командам потрібно коротко й оригінально відрекомендувати себе глядачам. ”Візитка“ команди ”Україночка“.

Ми раді вас вітати Залишить всі діла

Сьогодні, як колись. Команда ”Україночка“

Звичайно, як ви в залі. У гості знов прийшла.

А не пішли кудись. Посилаємо палкий привіт усім...

І просимо негайно Разом...хто не байдужий до рідного слова!

Команда дівчат співає пісню ”Україночка“

Візитка команди ”Звитяжні козаки“. Дбаймо ж, друзі, щоб про нас

Добрий день вам, люди добрі. Добра слава йшла у світ.

Зразу видно: ви хоробрі. Все, що рідне, хай нам буде

Раді вас ми тут вітати, Найдорожче і святе.

Щастя і добра бажати. Разом. Рідна віра, рідна мова

Ми є лицарі звитяжні— Рідний край нам над усе.

Український славний рід.

Команда хлопців виконує пісню ” Прощай слава!“

Бліц-турнір

Ведучий.Кожна команда отримає по 5 запитань. Правильна відповідь—1бал.

1.Якого розряду прикметник вовчий у словосполученні вовчий апетит?

2.У якому словнику можна дізнатися лексичне значення слова?

3.Скільки звуків у слові джміль?

4.У якій статті Конституції України записано: ”Державною мовою в Україні є українська мова“?

5.Назвіть розділ науки про мову, що вивчає звуки мовлення.

6. Найменша неподільна одиниця мовлення.

7. Які числівники в усіх відмінках, крім називного, мають закінчення- а?

8. Назвіть тип односкладних речень, у яких головний член виражений дієсловом у 1-й або 2-й особі однини чи множини.

9.Як називається означення, виражене іменником й узгоджуване з пояснюваним словом у роді, числі, відмінку?

10.Який займенник не має форми називного відмінку?

Поєдинок капітанів

Ведуча. У третьому конкурсі покажуть свої знання з української мови капітани команд. Він проходитиме у два етапи.

І етап—”Загадкова ромашка“

Капітани команд по черзі відривають пелюстки ”ромашки“ і дають повні відповіді. Правильна відповідб—1бал.

- Чому в реченні ”Хлопці говорили майже як дорослі“ не ставиться кома перед як?

- Чому в словах черв’як, верф’ю є апостроф, а мавпячий, духмяний—немає?

- Чому в іншомовних словах диспут, ритуал після д, р пишеться и, а в словах діаграма, патріот після цих самих букв—і?

- Чому в словах вариво, печиво в суфіксах пишемо и, а в слові марево- е?

- Чому військово-морський пишеться через дефіс, а військовозобов’язаний—разом?

- Чому не з дієприкметником у словосполученні незакінчена праця пишеться разом, а в сполученні слів праця не закінчена—окремо?

ІІ етап— конкурс ”Витівки жартівника“.

На дошці записано речення, в яких допущено пунктуаційні помилки, а тому їх зміст здається смішним. Завдання: відшукати помилки й виправити їх.

-Мій презлий собака пише: хлопчик живе в маленькій будці.

-Коли хлопчик відчинив хвіртку з гарчанням, на нього кинувся великий пес.

- Усі речовини кажуть: вчені складаються з атомів.

- У нас у селі багато дерев: соняшників, троянд.

Криниця народної мудрості

Ведучий. Я витягаю з криниці прислів’я і читаю першу частину їх. Завдання команд—відтворити другу частину.

1.Слово— не горобець...

2.Шабля ранить голову...

3.Гостре словечко...

4.Вола в’яжуть мотузками,а...

5.Не говори гоп,...

6.Не хочеш почути поганих слів—...

7.Що маєш казати,...

8.Говори мало, слухай багато,...

9.Слово—не полова,...

10.Що вимовиш язиком,...

Орфографічний словограй

Ведуча. Кожній команді дається набір карток із написаними на них словами. Потрібно вибрати ті, в яких допущено помилки. 1 слово—1бал.

Попідвіконню спросоння

В основному вцілому

тьм’яний різьбяр

зроду-віку з давніх давен

чумацький шлях Велика Ведмедиця

Націнальний банк України день незалежності України

контрасний пестливий

безбатченко вужчий

роздерати завмерати

дит’ясла пів Європи

орден Дружби народів орден Пошани

рік-у-рік день у день

хоч-не-хоч як не як

ро третє начебто

неначе б то немов би то

обличча подорожжу

темнозелений жовтогарячий

Харьків сторінці

Редактор

Вдучий. До редакційної пошти надійшло 10 листів. У кожному з конвертів—записані на картці речення з помилками, які маєте усунути, тобто відредагувати їх.Участь у конкурсі братимуит по 5 членів від кожної команди. Підходимо по черзі, вибираємо конверт, витягуємо картку, зачитуємо речення і одразу виправляємо. Журі уважно стежить за перебігом змагання і кожну правильну відповідь оцінює 1 бал.

1. Нашій учителькі подарували самі кращі квіти.

2. Хлопець не виконав завдання із-за хвороби.

3. Я добре відношуся до людей із високим рівнем культури.

4. Про поїздку син розповів у двох словах.

5. При допомозі словника учні з’ясували лексичне значення неологізмів.

6. Він являється студентом нашого університету.

7. Клас прийняв участь у конкурсі.

8. Любий учень вам розповість біографію Т.Г.Шевченка.

9. Підписка на газети й журнали закінчилася дві неділі тому.

10. Відправившись на прогулянку, з нами трапилася пригода.

Закодований вислів

Ведуча. Словосполучення, записані на картках, потрібно розподілити в три колонки відповідно до способу підрядного зв’язку між словами— узгодження, керування, прилягання.Підкресливши третю літеру у колонках, ви зможете прочитати початок вислову з поезії М.Рильського. Цей вислів потрібно продовжити.

Узгодження Керування Прилягання

Моя книжка повісити плакат прйшов швидко

заквітчана земля збити дошки наїлася смачно

запроваджена традиція ранили солдата належався вдосталь

прадавньої літератури свободу відстоювали крокували співаючи

народна медицина заграв мелодію назріла несподівано

професійна майстерність наробила шуму прибіг раптом

настільна книга працю люблю

п’ятого класу задобрити його

трьохактна п’єса винайшов вакцину

Номер художньої самодіяльності. Слово журі.

Декламатор

Ведучий. У наступному конкурсі представники обох команд покажуть свої здібності в номінації ”Художнє читання“. Їм потрібно було вдома підготувати до виразного читання напам’ять вірш про мову.

Виступи команд.

Влучний вислів

Ведуча. Увага!Увага! Від команд у цьому конкурсі вимагається максимальної уваги. Їхня доля залежить від клоунів. За допомогою міміки, жестів і предметів, що лежать на столі, вони намагатимуться передати зміст фразеологізмів. Кожній команді пропонується по 5 висловів. Правильна відповідь—1бал. 6.Водити за ніс.

1.Води в рот набрати. 7. Дати по шапці.

2.Накрити мокрим рядном. 8.Держати камінь за пазухою.

3. Дивитися крізь пальці. 9.Чесати язиком.

4. Мішком прибитий. 10.Дати гарбуза.

5. Змотувати вудки.

Лист у майбутнє

Ведучий. Ви маєте написати листа своїм нащадкам із закликом берегти рідне слово, знати, шанувати його. У листі треба використати:

-дієслова наказового способу;

-односкладні речення;

-окличні речення. Час—5хвилин. Оцінка—5балів.

Номер художньої саодіяльності.

Юні актори

Ведуча. Наступні два конкурси—домашнє завдання. Вам потрібно було підготувати інсценівку за творами ”Наталка Полтавка“ І. Котляревського або ”Сватання на Гончарівці“ Г.Квітки-Основ’яненка.

Танцювальний конкурс

Ведучий.Домашнім завданням №2 було підготувати танець.

Команда ”Україночка“—танець під мелодію або пісню ”Одна калина за вікном“.

Команда ”Звитяжні козаки“—”Гопак“.

Ведучий. Настав час підбити підсумки всіх конкурсів і змагань.

Ведуча. До слова запрошуємо журі.

Нагородження переможців. Звучить пісня ”Звучи, рідна мово“ Р.Кириченко.

Засідання круглого столу «Що? Хто? Коли? Чому і як?» (до Дня української писемності та мови)

Козак: Вельмишановна громадо! Нині світлеє свято зібрало нас у цьому залі. Зібралися люди добрі на свято своє, свято традицій народних, пісень вольних, мови рідної. І прославимо в цей день пісню українську, мову рідну. Хай у віках живе діло славних рук і не висихає джерело душ людських і традицій народних!

По цьому бути!

(Звучить мелодія «Одинокий пастух». На фоні музики учитель читає вірш Івана Багряного «Рідна мова»).

Учитель.Запрошуємо на засідання круглого столу. Знайомтесь! Учасники засідання.

- Я - Катерина. Люблю вивчати рідну мову, пишу вірші, гуморески, шаную українське слово.

Мова—то не звук, а думка боготворна.Я—українка!(Займає своє місце за столом).

- Я – Аліна. Шаную, серцем розумію українське слово.Є перші спроби написання власих віршів.

Мова—це травичка,

Мова—синя річка,

Мова—це зоряночка золота.

Я—українка!(Займає своє місце за столом).

-Я- Віта. Люблю українську пісню, український танець, рідну мову. Залюбки співаю, танцюю для себе і для інших людей.

Мова—пісня колискова,

Мова—матері уста.

Я—українка! (Займає своє місце за столом).

Я- Руслан. Не соромлюся говорити українською рідною мовою, горджуся нею, солов’їною, барвінковою. Пишу гуморески. Люблю читати усмішки Остапа Вишні.

Рідна мова—основа життя.

Я—українець!(Займає своє місце за столом).

- Я- Яна. Маю насолоду від вивчення рідної мови, глибоко розумію рідне слово.

Мова—це людські очі,

Мова—це людське серце,

Мова—це душа в твоїм тілі.

Я—українка! (Займає своє місце за столом)

Звучить пісня «Я—Україна» Р.Кириченко

Учитель. Рідна мова...Довгий тернистий шлях пройшла наша мова, попри всі спроби знищити її, зберегла і себе, і свого творця—наш народ. Тож нехай нас єднає рідне слово, хай гуртує, додає сили, національної гідності й самоповаги. Бо, як мовила Ліна Костенко,- «Тільки слово- пам’яті спасенність. Живий народ, що мав своє письмо!»

Відкриваємо засідання круглого столу. А чи знаєте ви?...

Учень1. А чи знаєте ви, що День української писемності та мови, встановлений Указом Президента України в1997 році, пов’язується із вшануванням пам’яті Нестора-Літописця. Автор всесвітньо відомої «Повісті минулих літ» народився в 1056 році. Ще юнаком він пішов у Києво-Печерський монастир «навчатися мудрості з книг».

Усі історики сходяться на тому, що Нестор був надзвичайно освіченою людиною, добре знав і давньоруські й іноземні літописи, які читав в оригіналі. Є версія, що своє відоме «Читання про Бориса і Гліба» він написав грецькою мовою, оскільки «Чтання...» найперше адресувалося читачам Візантії та інших країв християнського світу, де ця мова широко побутувала. Нестора часто називають літописцем. Це так, він справді вів літописи, але правельніше його називати письменником та істориком. Не просто першим професійним істориком Русі, а батьком усієї нашої історії.

Учень2. А чи знаєте ви, що наші літери виникли понад тисячу років тому. Їх створив болгарський священик, вчений і просвітитель Кирило разом зі своїм братом Мефодієм. Грекинею була мати братів, а батько—болгарином. Тому брати з дитинства добре знали як грецьку так і слов’янську мови.За свідченням джерел, Костянтин перед від’їздом до Маравії, де вони повинні були вести церковну службу слов’янською мовою, розробив слов’янську азбуку. А вже 863 року Кирило і мефодій привезли до Велеграда слов’янську абетку та 3-4 богослужебні книги, перекладені на слов’янську мову.У посланні папи Іоанна УІІІ до Моравського князя Святополка (880р.) Костянтина названо «творцем слов’янського письма».

Учень3.- А чи знаєте ви сторінки «Скорботного календаря української мови»? (Слайд. Мелодія)

Квітень 1718року. Згоріла багатюща бібліотека Києво-Печерської лаври, у якій зберігалися українські літописи, акти ще з княжої доби. Існують докази, що підпал учинили підіслані Петром І під виглядом ченців агенти. 1769рік—видано розпорядження про вилучення у населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.

Учень 4. 1775 рік.

Було зруйновано Запорозьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.

Учень 5.

12 червня 1862 року розпорядженням міністра освіти недільні школи було закрито.

Антиукраїнська кампанія завершилася таємним циркуляром міністра внутрішніх справ Валуєва. Циркуляр Валуєвський, мов обухом по голові, ударив українське письменництво.

Учень 6. 1876 рік. Олександр ІІ видав указ про заборону друкування нот українських пісень. 1914 рік. Російський цар Микола ІІ зліквідовує українську пресу.

(Звучить пісня «Не спи, моя рідна земля» гурт «Мандри»)

(Пісня «Звучи, рідна мово» Р.Кириченко)

Учень 7.-А чи знаєте ви, що великий вклад у розвиток рідної мови вніс і наш земляк Феодосій Кирилович Роговий, який з 1950 по 1992 роки проживав у селі Устимівка і працював у нашій школі. Роговий —лауреат Державної премії імені Т.Г.Шевченка. Це високе звання йому присвоєно після виходу у світ роману «Свято останнього млива». Але є ще один цікавий факт в його творчості. Працюючи в Полтавській молодіжній газеті, він почав у періодичній пресі друкувати гумористичні твори. Ось деякі мені вдалося записати. Прошу прослухати.

Чи крутиться Земля?

Стара баба у Петра

Якось запитала:

- А чи крутиться Земля,

Чи вже перестала?

І Петро їй наш на те,

Знизивши плечима:

- Вчора, знаю, крутилося

Все перед очима...

А сьогодні – не скажу...

Втер вуса руками,-

Нині, бачте, я не те...

Не випивши саме.

Арифметична задача

- В твоїй кишені є три груші,-

Сказала вчителька Андруші.

- Та дві ти взяв в сестри Маланки...

Що ти одержиш?—Прчуханки.

Учень 8.- А чи знаєте ви, що в нашому селі Устимівка народився в сім’ї Феодосія Кириловича Рогового син Юрій. Він закінчив нашу школу, потім Полтавський педагогічний інститут, працював учителем у сусідньому селі Пироги. Там же проживає і нині. Він упорядкував літературну спадщину батька і видав кілька своїх збірок. Серед них оповідання та поетична збірка «Іскра небесна». Один з віршів прпоную вашій увазі.

Ось і осінь стала на порозі,

Відлетіло літо в далечінь

Все стоїть, чекає у тривозі,

Що то буде? Холод чи теплінь?..

Все потроху засинає зримо:

Спить ставок, деревам сняться сни.

Треба їм чекати цілу зиму,

Щоб зустріти подихи весни...

Осінь, осінь—золота ти поро

Учитель. З покоління в покоління передається наш скарб—рідна мова, передається любов, шана до рідного слова. З’являються і серед учнів нашої школи юні таланти, що спробували писати вірші, друкувалися у районній газеті. Це - Кір’ян Катя, Величко Аліна, Крупа Руслан. Величко Аліна написала пісню «Мова». Її слова поклала на музику Людмила Лисенко, учитель музики Пирогівської школи. Сьогодні ця пісня до вашої уваги.

(Виконання пісні)

Крупа Руслан спробував себе в жанрі гумору.(Читає свою гумореску)

Кір’ян Катя пише вірші, пейзажні етюди, гуморески, склала свою власну п’єсу казку.(Читає гумореску)

Учитель.Шановні учасники засідання круглого столу. Нехай усе, що сьогодні було сказано, ляже польовими квітами до пам’ятника вічності України, бо ми—частина великого народу, великої історії, великої землі.

Збігли хвилини нашої щирої розмови. І хочеться вірити, що знову і знову ми будемо зустрічатися, щоб наповнювалась душа моральними засадами, щоб утверджувалося в ній «чисте золото правди», щоб жила українська мова і процвітала у кожній душі...

(Читає вірш Д.Білоуса «Слово наше рідне»).